اخبار، گزارش ورويدا دهاي افغانستان وجهان در هفته
تهيه و تدوين از بامداد تهيه و تدوين از بامداد

چند خبرمهم داخلي : 

پايان 80 درصد شمارش آرا انتخابات افغانستان

 

دفتر مشترک تنظیم انتخابات در افغانستان از پایان یافتن 80 درصد کارشمارش آرا انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی این کشور خبر داده است.  پیتر آربن مسوول اجرایی دفتر مشترک انتخابات در یک نشست خبری در کابل گفت : "کار شمارش آرا در 20 ولایت این کشور پایان یافته است." بر اساس گمانه زنی های اولیه چهارم اکتبر تاریخ اعلام نتایج اولیه انتخابات در افغانستان خوانده شده بود اما حالا که نزدیک به دو هفته از آغاز روند شمارش آرا در این کشور می گذرد بنظر نمی رسد که نتایج اولیه شمارش آرا در 34 ولایت در زمان تعیین شده ممکن باشد. با این حال مسوولان دفتر مشترک تنظیم انتخابات روند شمارش آرا را موفقیت آمیز می خوانند و به این باوراند که اعلام نتایج رضایت بخش خواهد بود. آربن گفت: "کار شمارش آرا در ولایت های لوگر،سمنگان،فاریاب،فراه، نیمروز، غور، بلخ و پنجشیر پایان یافته اما درولایت های کاپیسا ، پروان، لغمان، نورستان، بدخشان ، سرپل، وردک، دایکندی و زابل به دلیل موجودیت شماری صندوقهای قرنطینه شده کار جریان دارد." بر اساس اظهارات آربن در سراسر افغانستان نزدیک به 4 در صندوقهای رای دهی به دلیل دست خوردگی قرنطینه شده است اما کمیسونی از سوی دفتر تنظیم انتخابات به منظور بررسی این گونه صندوقها توظیف شده است . مسوول اجرایی دفترتنظیم انتخابات گفت : "در برخی از مراکز رای دهی در ولایت پکتیکا در جنوب شرق افغانستان مردها به وکالت از زنانشان برگه ها را به صنوقها انداخته اند و به همین دلیل این ولایت بیشترین صندوفهای قرنطینه شده را دارد."  اربن در مورد اظهارات ناظران اتحادیه اروپا دایر بر تقلب در روند بر گزاری انتخابات ضمن تایید برخی موارد تقلب گفت: "این گونه موارد بسیار جزیی بوده و نمی تواند مشروعیت انتخابات 18 سپتامبر در افغانستان را خدشه دار کند ." 68 تن ناظران اتحادیه اروپا با نشر یک بیانیه از برخی موارد تقلب در روند انتخابات افغانستان خبر داده اند . این موارد ل پر کردن صندوقها از مجرا های غیر قانونی ،رای دهی چند باره و ارعاب رای دهندگان بوده است .

 

 دولت سران مجاهدين را مشغول ساخته است

  دولت و كميسيون انتخابات  سرا ن مقاومت را به بهانه اينكه آنها بيشترين راي را در پارلمان خواهد داشت مشغول كرده و در نتيجه طرفداران آنها به پارلمان راه نخواهند يافت. آقاي حامد نوري كارشناس سياسي افغان در گفتگو با راديو دري افزود: اكنون كه بيش از نيمي از آراء شمارش شده سران مجاهدين و مقاومت كنندگان در رأس قرار گرفته اند اما آنها هر كدام تيمي دارند كه از سرا سر كشو ربايد به آنها بپيوندند و تبليغات وسيعي كه مبني بر پيروزي رهبران مجاهدين صورت مي گيرد آنان را ا ز پيروزي همراهانشان غافل خواهد كرد. نوري افزود: در صورتيكه اين روند ادامه يابد رهبران مجاهدين در پارلمان تنها خواهند بود و اين يك پيروزي براي مجاهدين نه بلكه يك شكست براي آنان خواهد بود. وي همچنان خاطر نشا كرد د رصورتيكه تخلف و تقلبي صورت نگيرد قطعاً مجاهدين در پارلمان اكثريت كرسي ها را به خود اختصاص خواهند داد. اما اگر قصد تقلب وجود داشته باشد اين كار به راحتي صورت خواهد گرفت چون ناظران يكسره در محل شمارش حضور نداشته و شبها نيز كسي پاي صندوق نيست . همچنان رئيس حزب نهضت آزادي و دمكراسي افغانستان اظهار داشت: مولفه هاي وحدت ملي در پارلمان آينده اين كشور به چشم نمي خورد. جاويد كوهستاني با اشاره به مشاركت اندك مردم در انتخابات و عدم برخورداري پارلمان از مشروعيت لازم و اينكه انتخابات طبق خواسته و نظر دولت برگزار شده تصريح كرد: نمي توان به ايجاد وحدت ملي توسط مجلس ملي كه نتيجه انتخابات ( برج سنبله)خواهد بود ابراز خوشبيني كرد.وي افزود:آنچه از شرايط كنوني افغانستان بر مي آيد بحران در اين كشور حداقل تا 5 سال ديگر ادامه خواهد داشت زيرا در برنامه ريزيها و تصميم گيريهاي مهم كشور اين خارجي ها هستند كه نقش تعيين كننده دارند و آنها نيز با شرايط و اوضاع داخلي افغانستان آشنايي لازم را ندارند. كوهستاني همچنان با اشاره به دخالت دولت و عناصر خارجي در برگزاري انتخابات گفت: به نظر مي رسد پارلمان آينده يك ارگان فرمانبردار باشد تا ناظر فعاليتهاي دولت.

جنگ سالاران در پارلمان

 

پيتر اربن ، مسوول برگزاري انتخابات به خبرنگاران گفت كه نتايج قطعي اين راي‌گيري قرار است تا پايان ماه جاري اعلام شود.  بر اساس نتايج اوليه، يکی از قوماندانان مجاهدين، حاجي محمد محقق در راس اين رقابت براي كسب يك كرسي نمايندگي شهر كابل قرار دارد در حالي كه تاكنون ۲۰ درصد آراي اين شهر خوانده شده است.  پس از وي، يونس قانوني، نامزد شكست خورده انتخابات رياست جمهوري سال گذ شته، بشر دوست، وزير سابق پلان و عبدالرب رسول سياف ، کسی که متهم به ارتكاب جنايات در زمان جنگهاي داخلي است، قرار دارند.  همچنين در ولايت زابل  كه تاكنون ۴۰ درصد آراي آن شمارش شده، ملا عبدالسلام راكتي، از فرماندهان سابق طالبان در راس قرار دارد.  با این حال مسوولان دفتر مشترک تنظیم انتخابات روند شمارش آرا را موفقیت آمیز می خوانند و به این باوراند که اعلام نتایج رضایت بخش خواهد بود. آربن گفت: کار شمارش آرا در ولایت های لوگر،سمنگان،فاریاب،فراه، نیمروز، غور، بلخ و پنجشیر پایان یافته اما درولایت های کاپیسا ، پروان، لغمان، نورستان، بدخشان ، سرپل، وردک، دایکندی و زابل به دلیل موجودیت شماری صندوقهای قرنطینه شده کار جریان دارد. اربن با تصريح اين نكته كه درحدود چهار درصد صندوقها به منظور بررسي مجدد كنار گذاشته شده، گفت كه تقلب وسيعي در طول راي‌گيري بوجود نيامد.  وی گفت : در برخی از مراکز رای دهی در ولایت پکتیکا مردها به وکالت از زنانشان برگه ها را به صنوقها انداخته اند و به همین دلیل این ولایت بیشترین صندوفهای قرنطینه شده را دارد. اربن در مورد اظهارات ناظران اتحادیه اروپا دایر بر تقلب در روند بر گزاری انتخابات ضمن تایید برخی موارد تقلب گفت: این گونه موارد بسیار جزیی بوده و نمی تواند مشروعیت انتخابات را خدشه دار کند . به گفته وي، اتهاماتي از قبيل پر كردن صندوقها و دادن آراي متعدد نسبت داده شد اما نشانه‌اي دال بر تقلب گسترده در مقياس ملي بدست نيامد.

جنگ‌ سالاران رهسپا رپارلمان اند  

       در حاليكه روند شمارش آرا در انتخابات افغانستان به مراحل آخر خود مي‌رسد، جنگ‌سالاران قدرتمند، يك فرمانده‌ي سابق طالبان و فعالان امور زنان از بخت بيشتري براي پيروزي در انتخابات برخوردار هستند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، مقامات گفتند، اعلام نتايج انتخابات مجلس افغانستان به صورت مرحله‌يي از امروز يا فردا آغاز خواهد شد. انتظار مي‌رود، كانديداهاي بازنده با شكايت‌ها و انتقادات خود مبني بر تلقب در انتخابات مسوولين برگزاري را زير سوال ببرند.  نتايج رسمي و نهايي انتخابات قرار است، ‌٢٢ اكتبر اعلام شود.  شبه نظاميان مظنون طالبان كه موفق نشدند، مانع حضور ‌٨/٦ ميليون افغان در انتخابات ‌١٨ سپتامبر در افغانستان شوند، طي اين هفته حملات خود را آغاز كردند. در جنوب افغانستان، نيروهاي امنيتي يك فرمانده‌ي منطقه‌يي طالبان را دستگير كردند و پنج تن از شبه نظاميان را كشتند.  وب سايت انتخابات كه پيشرفت در شمارش آرا را ترسيم مي‌كند، نشان مي‌دهد كه در اكثر استان‌ها جنگ سالاران و فرماندهان گروه‌هاي مجاهدين بخت‌هاي نخست پيروزي در انتخابات مجلس ملي افغانستان هستند. اين در حاليست كه بسياري از اين افراد در جنگ عليه شوروي سابق (دهه‌ي ‌١٩٨٠) و جنگ داخلي ويران كننده (‌٩٦-1992) بسيار فعال بودند.  عبدالرسول سياف، فرمانده‌ي سابق شبه نظاميان و محافظه‌كار قديمي كه مظنون به ارتباط با القاعده است، احتمالا از كابل يك كرسي را تصاحب خواهد كرد.  حضرت علي، كه متهم به ارتباط با گروه‌هاي مسلح غير قانوني است، بخت نخست پيروزي در ننگرهار در شرق افغانستان است.  نيروهاي آمريكايي از وي و گروهش براي تعقيب و دستگيري طالبان و القاعده استفاده كردند.  اما چهره‌هاي جديدي نيز در بين پيروزهاي احتمالي وجود دارند.  ملاليه جويا، ‌٢٧ ساله، يك فعال حقوق زنان، در ميان فاتحان احتمالي انتخابات قرار دارد. وي دو سال قبل به دليل جرات و جسارتش در محكوم كردن مجمع قانوني جنگ‌سالاران قدرتمند مشهور شد.  يك چهارم از مجموع كرسي‌هاي مجلس ملي افغانستان به زنان اختصاص يافته است.  ظاهرا وزراي سابق دولت طالبان از جمله وزير امر به معروف نهي از منكر، موفق به كسب اكثريت قاطع آرا نشده‌اند و تاكنون فقط صدها راي از آن خود كرده‌اند. اما در استان ناآرام زابل شرايط متفاوت است و عبدالسلام راكتي، فرمانده‌ي سابق ارتش طالبان بخت نخست پيروزي محسوب مي‌شود.  وي در جنگ آمريكا عليه طالبان عليه آمريكا جنگيد؛ ولي از آن زمان به بعد، شبه نظاميان را محكوم كرده است.  راكتي لقبي است كه به دليل مهارت وي در پرتاب موشك به وي داده شده است.  از ديگر كساني كه از بخت‌هاي نخست احتمالي هستند، مي‌توان به برهان الدين رباني، جنگ‌سالار سابق در جنگ داخلي افغانستان و برادر بزرگتر حامد كرزي، رييس جمهور افغانستان اشاره كرد.  در پايتخت، محمد محقق، رهبر قبيله‌ي هزاره و يونس قانوني جنگ سالار، از ائتلاف شمال نسبت به ديگران پيش هستند.  هر دوي اين افراد از رقباي كرزي در انتخابات رياست جمهوري افغانستان بودند.

مصارف گزاف باعث برنده شدن کانديدان جهادى گرديد

              قرار محاسبه صندوق هاى آراى انتخابات پارلمانى ، تخمين زده مى  شود که  تقريباً ٥٠ فيصد کُرسى هاى پارلمان آينده،  متعلق به اعضاء و يا رهبران تنظيم هاى  جهادى افغانستان خواهد بود . انتخابات پارلمانى افغانستان که بتاريخ ٢٧ سنبله سال روان صورت گرفت ، در آن از ١٢ مليون نفوس واجد شرايط راى دهى، درحدود شش ونيم مليون راى دهنده  در تقريبا ٢٧٠٠٠ مرکز راى دهى،  راى دادند .

 

طوريکه کمپاين انتخاباتى کانديدان مشاهده شد،  گزاف ترين   مصارف درکمپاين ، متعلق به  کانديدان تنظيم هاى جهادى واستفاده از نام اقوام بوده که آنها را برنده ساخت . اينکه اين مصارف از کجا شد، طور آتى به آن اشاره مى  شود:  محمد حسن ولسمل مدير مسؤول جريده افغان درمورد به آژانس خبرى پژواک گفت : دا مسلمه خبرده چى دوى ډيرې پيسې په ډالر ى حساب درلودې چى په خاښيويى بادولې . وى اضافه نمود که اين معنى آنرا ندارد که براى محقق مردم کابل راى داده باشند، او  از قوم خود استفاده نموده و هم ارتباط مذهبى داشت .  پروفيسور کبير رنجبر حقوق دان وکانديد پارلمان مى گويد که اين ها زمانيکه در اريکه قدرت بودند، زمين هاى مردم ودولت  را غصب نمودند، نمره هارا فروختند و اختلاس کردند . وى اضافه کرد که آنها دربين مردم جا نداشتند،  با خريدارى راى ، توزيع موبايل ها، بار کردن ديگ ها و مصرف گروپ هاى کارى شان که توسط ملک هاى محل رهبرى مى  شد، هرکدام در روز يکصد دالر مصرف مى  نمودند. وى افزود:  من اسناد  و شواهدى  دارم که ٢٠_٢٥ نفر را يک نفر به صندوق به بهانه اينکه آنها بى  سواد هستند و وکيل خود را نمى شناسند ، د رعقب صند وق مى  آوردو راى آنها را مى  ريختاند و بعد از خروج از مرکز راى دهى با آنها همان نفر تصفيه حساب مى نمود و پولش را مى  داد، حتى راى زن ها را بد ون موجوديت آنها به صندوق ها ريختند. به گفته رنجبر  آنها  از مسئله قومى استفاده نمودند وخود را سمبول قوم ساختند . اما،  مارشال فهيم درمورد به آژانس خبرى پژواک گفت :  اين محبوبيت مجاهد ين را در بين مرد م افغانستان نشان مى  دهد ،  اين تاثير مصرف گزاف کمپاين نيست  ، من حتى پيشبنيى مى نمايم   که ٧٠ فيصد مجاهدين در پارلمان جا خواهد داشت .  وى درمورد اينکه چرا خود را به پارلمان  کانديد نه نمود ، گفت :  رتبه مارشالى يک رتبه ملى است،  متعلق به مرد م افغانستان  ومن اينرا مناسب نه دانستم که در زد وبند هاى سياسى حضور داشته باشم ومناسب نبودکه درپارلمان بيايم .  (باب ود وارد) Bob Wood Ward   يک ژورنالست٥٩ ساله امريکايى و  نويسندۀ کتاب ( بوش درجنگ) Bush at War که  دو جايزه پولتيزير  را که عاليترين جايزه امريکا براى ژورنالستان مى  باشد، بد ست آورد ه وهم درتحقيقات واتر گيت سکند ل،  سهم  بارز داشت.  به گفته    موصوف که اکنون   خبرنگار  واشنگتن پُست است،  آقايون مذکور به  مبلغ هفتاد مليون دالر امريکايى، در زمان سقوط طالبان خريدارى شده  و اين پول به  آنها نقداً پرداخته  شده است .  پس اگر آنها چنين کمپاين نمى نمودند، آنهاى که عمرشان به صداقت ، تحصيل وخد مت به وطن سپرى شده بود وشمار  اين مقدار دالر   را در زند گى خود نديده بودند،  چطور قادر به راه انداختن چنين کمپاينى   مى  گرديدند   . آنها با دادن نان مکلف به مردم _ تکه کالاى پوشيد نى _ هد يه کارت و سيت هاى موبايل _   تطميع علماى د ين توسط پول هنگفت، ميدان را بُرد ند.  درکتاب مذ کور آمده است : اگرچه مصارف سى آى اى درمقايسه به مخارج جنگ درافغانستان که بالغ بر ده مليارد دالر مى گردد ، مثل قطره اى ، دراقيانوس بود که طول مد ت کمپاين را با خريد ن و تمويل جبهه شمال، خيلى کوتاه ساخت . توزيع اين پول،  آن کمپاين امريکا را وا قعاً کوتاه ساخت. در پهلوى آن، اين زمينه رااکنون هم مساعد ساخت که آنها درکمپاين انتخابات رياست جمهورى وپارلمانى به د ست باز خرج کنند ومصرف آن چون برگ درخت برايشان سهل باشد .

رويدادهاي عمده بين المللي :

انگليس : افغانستان همواره شاهدجنگ خواهد بود

رييس ستاد مشترك ارتش انگليس اظهار داشت: ارتش انگليس در گرفتن نيرو دچار مشكل است، چون بسياري از سربازان شركت در جنگ عراق را گناه مي‌دانند. به گزارش روزنامه‌ي ساندي تايمز به نقل از مايكل ولكر رييس ستاد مشترك ارتش انگليس، نوشت: انگليسي‌ها و آمريكايي‌ها انتظار نتايج بزرگ و چشم‌گيري از جنگ عراق ندارند و خود را براي نتايج اندك آماده كرده‌اند.  وي افزود: مشاركت در جنگ عراق و كارهاي جديد نظامي، بر مساله‌ي سربازگيري تاثير بسياري گذاشته است؛ چرا كه جنگ عراق از سوي مردم انگليس حمايت نشده است. ولكر با اشاره به حادثه‌ي اخير بصره و با حمايت از دو سرباز آزاد شده‌ي انگليسي، گفت: اين امر موفقيتي براي نيروهاي مسلح انگليس به حساب مي‌آيد؛ چرا كه منجر به نجات جان دو سرباز انگليسي شد. وي اقدامات برخي سربازان انگليسي با زندانيان عراقي را اشتباه خواند و گفت: ستاد مشترك ارتش انگليس در اين خصوص تحقيقاتي را آغاز كرده است تا ديگر چنين برخوردهايي صورت نگيرد. وي در خصوص خروج نيروهاي خارجي از خاك عراق گفت: خروج نيروها در شرايط كنوني موفقيت‌آميز نخواهد بود؛ چرا كه هنوز وظيفه‌ي نيروهاي خارجي در عراق پايان نيافته است. ولكر با مرتبط ساختن خروج نيروها و بازسازي و آموزش نيروهاي امنيتي عراق گفت: زماني نيروهاي انگليسي از خاك عراق خارج خواهند شد كه نيروهاي عراقي و دولت عراق بتوانند به طوركامل كنترل امور را به دست گيرند. اين جنرال انگليسي با تعيين جدول زماني براي خروج نيروهاي انگليسي گفت: اين مساله به دولت عراق و آمادگي آن براي استقبال از نيروهاي خارجي بر مي‌گردد؛ البته با توجه به انتخابات آينده و همه‌پرسي قانون اساسي عراق حضور نيروهاي خارجي ضروري نيست و البته با موفقيت روند انتخابات و تعيين دولت جديد و اعتماد به دولت جديد، روند سياسي عراق شاهد تحولي مهم خواهد بود.  رييس ستاد مشترك ارتش انگليس با طولاني خواندن جنگ عراق، به افغانستان اشاره كرد و گفت: افغانستان نيز همواره شاهد جنگ خواهد بود، چرا كه قاچاق مواد مخدر، درگيري‌ها در اين كشور را تشديد مي‌كند و اين مساله بر امنيت اين كشور تاثير مي‌گذارد.

 

نگرانى صليب سرخ ازاعتصاب زندانيان گوانتانامو

 

كميته بين المللى صليب سرخ نسبت به اعتصاب غذاى زندانيان در بازداشتگاه ارتش آمريكا در خليج گوانتانامو ابراز نگرانى كرده است. آنتونلا نوتارى سخنگوى صليب سرخ گفت وضعيت جارى در گوانتانامو جدى است و سازمان او با نگرانى آن را دنبال مى كند. اما وى جزئيات يافته هاى كميته بين المللى صليب سرخ در جريان بازديد از بازداشتگاه گوانتانامو را فاش نكرد. اين كميته به ندرت نگرانى هاى خود را علنى مى كند اما اين بار آن را فاش كرده است. ارتش آمريكا گفت كه ۲۸ زندانى در اعتصاب غذا به سر مى برند. براساس معيارهاى ارتش آمريكا اگر يك زندانى از خوردن نه وعده غذا به طور متوالى خوددارى كند در اعتصاب به سر مى برد. يك سخنگوى نظامى گفت كه اعتصاب كنندگان جملگى در وضعيت پايدار به سر مى برند و براساس نياز، مواد غذايى و مايعات دريافت مى كنند. وكلاى برخى از افراد تحت بازداشت معتقدند اين به معنى تغذيه اجبارى اعتصاب كنندگان است. يك وكيل بريتانيايى به نام كلايو استافورد اسميت، ارتش آمريكا را متهم كرد زندانيان را با زنجير به تخت بسته است تا لوله تغذيه به معده آنها وصل كند. ساير وكلا شمار اعتصاب كنندگان را بسيار بالاتر از رقمى كه ارتش آمريكا اعلام مى كند مى دانند. برخى از آنها مى گويند شايد حتى تا ۲۰۰ نفر از تقريباً ۵۰۰ بازداشتى در اين اردوگاه از خوردن غذا امتناع كرده باشند. گزارش هاى مربوط به اعتصاب زندانيان در خليج گوانتانامو ابتدا در ماه ژوئيه آشكار شد. ارتش آمريكا مى گويد برخى از بازداشتى ها در اعتراض به وضعيت خود گاهگاهى در اعتصاب ها شركت جسته اند اما پس از مدتى بار ديگر خوردن را از سر گرفته اند.
مجله «اكونوميست» نيز در گزارشى تحليلى، به گوشه اى از وضعيت زندانيان گوانتانامو پرداخته است. اين مطلب كه با عنوان «شكم ها و تخت هاى خالى در خليج گوانتانامو» منتشر شده، به شرح زير است: در حالى كه زندانيان سياسى زندان گوانتانامو عازم خانه هاى خود هستند، برخى ديگر در اعتصاب غذا به سر مى برند. همه زندانيان گوانتانامو در يك نوع برزخ حقوقى به سر مى برند. تخليه خليج گوانتانامو آغاز شده است، تعداد مظنونان القاعده و طالبان كه در پايگاه دريايى آمريكايى در كوبا نگهدارى مى شوند، از ۶۶۰ نفر به حدود ۵۰۰ نفر رسيده است. توافقنامه منعقد شده با دولت افغانستان در ماه گذشته بايد شاهد استرداد مابقى ۱۱۰ افغان باشد. توافقنامه مشابهى با عربستان سعودى نيز بايد شاهد بازگشت ۱۰۰ عرب سعودى به وطن باشد. ديگران نيز اميدوارند كه شايد برخى تغيير و تحولات قضايى به آزادى آنها منجر شود. دو سال پيش «دونالد رامسفلد» وزير دفاع آمريكا اصرار داشت كه بيشتر اين زندانيان بايد تا زمانى كه ممكن است در زندان به سر ببرند. وى گفته بود: «هدف ما محاكمه نكردن و آزاد نكردن اين افراد است» البته اين گفته وى به زمانى مربوط مى شود كه هنوز رسوايى هاى زندان ابوغريب و اتهام هاى مربوط به سوءاستفاده در ساير زندان هاى آمريكايى در عراق و افغانستان مطرح نشده بود اما رامسفلد الان مى گويد: «هدف ما سپردن اين زندانيان به دست دولت هاى كشورشان است.» از زمانى كه گوانتانامو در ژانويه ۲۰۰۲ به عنوان يك اردوگاه بازداشتى شروع به كار كرد، حدود ۲۵۰ زندانى به كشورشان بازگردانده شده اند. در وهله نخست، بازگرداندن اين زندانيان به كشورهايشان به اين دليل بود كه آنها ديگر تهديد امنيتى به حساب نمى آمدند و ارزش اطلاعاتى نداشتند، اما به تدريج حتى زندانيانى كه خطر امنيتى محسوب مى شوند به دست دولت متبوع خود سپرده مى شوند.

 

 

 تحليلگر روس: عصر انحلال تدريجي امپراطوري آمريكا

 

يك تحليلگر سياسي روسيه معتقد است : نشانه‌هاي غروب آفتاب آمريكا در زمينه دمكراسي‌هاي تحميلي ديده شده و عصر انحلال تدريجي امپراطوري آمريكا فرا رسيده است. "آندره ميگرانيان" استاد دانشگاه روابط بين‌الملل مسكو روز شنبه در يك گفتگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا گفت: تا چند سال پيش به غلط ، حضور آمريكا در جمهوريهاي آسياي ميانه ، عاملي براي ثبات تلقي مي‌شد. اما رويدادهاي ازبكستان و قرقيزستان نشان داد اين حضور ، بيشترعامل بي ثباتي است.  اين كارشناس سياسي با اشاره به گسترش نفوذ و حضور آمريكادر جمهوري‌هاي شوروي سابق پس از واقعه ۱۱سپتامبر به بهانه مبارزه با تروريسم ،گفت اين موضوع با واكنش ايران و چين مواجه شد كه در نتيجه به برانگيخته شدن حساسيت كرملين نيز منجر گرديد. وي گفت بعد از واقعه خونين ماه مه گذشته در "انديجان" ازبكستان و انتقاد شديد آمريكا و اروپا از دولت اين كشور، ثابت شد كه تغيير رژيمهاي منطقه قفقاز و آسياي ميانه در دستور كار آمريكا و غرب قرار دارد. اين تحليلگر سياسي روسيه معتقد است فشار واشنگتن بر روي اسلام كريم‌اف رييس جمهوري ازبكستان باعث تقويت روابط اين كشور با روسيه خواهد شد. "آندره ميگرانيان" افزود: واقعه انديجان باعث شد سيل انقلاب‌هاي رنگي براي اولين بار متوقف شود ، تصادفي نبود كه روسيه و چين از اقدام دولت تاشكند حمايت كردند. "حتي در جلسه كشورهاي پيمان شانگهاي در آستانه كه در آن هند ، ايران و پاكستان بعنوان ناظر حضور دارند، بر خروج نيروهاي آمريكايي از ازبكستان و قرقيزستان تاكيد شد"  وي گفت : شرايط نشان مي‌دهد كه غروب آفتاب آمريكا در زمينه دمكراسي هاي تحميلي فرا رسيده است. "ويتالي تريتاكف" مدير مسوول مجله "قشر سياسي" روسيه هم معتقد است تقويت روابط روسيه وازبكستان نتيجه حمله واشنگتن و غرب به دولت "كريم‌اف" و خروج سربازان آمريكايي از خاك ازبكستان است.  اين در حاليست كه آمريكا اعلام كرد كمك‌هاي خود به ازبكستان را متوقف ساخته است. به گفته تلويزيون "ار.ب.كا" روسيه تحريم ۲۱مليون دالري آمريكا عليه ازبكستان بخاطر رويدادهاي چند ماه پيش انديجان صورت مي‌گيرد. گزارش مقامات رسمي ازبكستان حاكي از كشته شدن ۱۸۰نفر در اين درگيري بود اما منابع مستقل اين تعداد را تا ۸۰۰تن ذكر مي‌كنند. آمريكا و كشورهاي غربي سركوب اين جريان توسط "كريم اف" را بشدت مورد انتقاد قرار دادند. ازبكستان نيز پس از اين موضع آمريكا، خواستار خروج سربازان آمريكايي از پايگاه نظامي "خان آباد"تا پايان سالجاري شد.  قرار است اتحاديه اروپا نيز مانند آمريكا تحريمهايي عليه ازبكستان وضع كند كه همه اين موارد به نفع روسيه براي بازگشت به نفوذ پيشين خود در ازبكستان و آسياي ميانه است.

 

القاعده به دنبال تشكيل امپراتورى است   

جورج بوش در سخنرانى خود درباره تروريسم، با بيان اينكه القاعده براى ايجاد حكومت استبدادى مبتنى بر راديكاليسم تلاش مى كند، بن لادن را با آدولف هيتلر، پل پوت و جوزف استالين مقايسه كرد. به گزارش خبرگزارى فرانسه، رئيس جمهور آمريكا با اشاره به جنگ عراق اظهار داشت: اين تصور غلط كه آمريكا نظاميان خود را از نبردى كه به قيمت جان دو هزار سرباز آمريكايى تمام شده خارج كند، بسيار خطرناك است. بوش كه در موسسه مطالعاتى «صندوق ملى دموكراسى» سخنرانى مى كرد، القاعده را به عنوان «تازه ترين تهديد ايدئولوژيك تاريخ» معرفى كرد. او گفت: چنين شكلى از افراط گرايى براى ايجاد خشونت، حملات شبه نظاميان و ايجاد حكومت خودكامه كه از كليه آزادى هاى مذهبى و سياسى رويگردان است، از اسلام استفاده مى كند. رئيس جمهور آمريكا رهبران تروريستى را با رهبران متعصبى چون جوزف استالين، رهبر شوروى سابق، آدولف هيتلر رهبر حزب نازى آلمان و پل پوت رهبر خمر هاى سرخ كامبوج هم طراز دانست.  او كه در ساختمان رونالد ريگان رئيس جمهور اسبق آمريكا حضور داشت، به مقايسه كمونيسم و القاعده پرداخت. بوش گفت: همانند ايدئولوژى كمونيسم، دشمنان جديد ما اهداف استبدادى در سر مى پرورانند و رهبران آنها وانمود مى كنند كه مظلوم و محنت كشيده هستند و در مقابل دشمنان امپرياليستى ناتوانند. در حقيقت آنها جاه طلبى هاى بى پايان ايجاد حكومتى امپرياليستى را در ذهن دارند و مى كوشند تا همه به غير از خودشان را عليل و ناتوان سازند.  رئيس جمهور آمريكا همچنين خبر داد كه از زمان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تاكنون دست كم ۱۰ تلاش القاعده براى حملات تروريستى - سه عدد از آنها در خاك آمريكا - خنثى شده است. كارشناسان معتقدند سخنرانى بوش نوعى تلاش براى متقاعد ساختن مردم آمريكا نسبت به معرفى عراق به عنوان جبهه اصلى جنگ عليه تروريسم و ميدان مبارزه با افراط گرايى بوده است. بوش از رهبرى خود در عراق در ميان انتقادها و نارضايتى هاى عمومى و حتى كنگره نسبت به روند جنگ و حضور سربازان آمريكايى در اين كشور دفاع كرد. بوش با اشاره به اينكه عراق صحنه توسعه سياسى شگرفى بوده، تصورات غلط راجع به عقب نشينى سربازان آمريكايى از عراق را خطرناك خواند و افزود: ناظران به كار ما مى نگرند و رويكردى بدبينانه از جنگ ارائه مى دهند... در عراق بدون صلح و آرامش پيروزى حاصل نخواهد شد، ما خود را نباخته و پيروز خواهيم شد. بوش افزود: يادآور مى شوم كه ما ۱۱ سپتامبر در عراق نبوديم، ولى القاعده ما را مورد حمله خود قرار داد. نفرت افراط گرايان قبل از جنگ در عراق وجود داشت و همچنان نيز باقى خواهد ماند.  بوش همچنين هشدار داد كه اگر آمريكا قصور كند عراق به دست القاعده خواهد افتاد. او گفت: كسانى كه فكر مى كنند بايد براى كاسته شدن از تلفات جنگ، عراق را همين حالا ترك كنيم گرفتار توهمى خطرناك هستند. اگر زرقاوى و بن لادن زمام امور عراق و مردمش را در دست گيرند ايمنى ما افزايش خواهد يافت يا كاهش؟ رئيس جمهور آمريكا افزود: پيكارجويان معتقدند اگر كنترل يك كشور را به دست گيرند توده هاى مسلمانان بسيج خواهند شد و به آنها امكان خواهد داد تمامى دولت هاى ميانه رو در منطقه را براندازند و يك امپراتورى راديكال اسلامى كه از اسپانيا تا اندونزى را در بر مى گيرد، ايجاد كنند. بوش از مصر، اردن و پاكستان به عنوان كشورهايى كه پيكار جويان معتقدند در نهايت كنترل آنها را به دست خواهند گرفت، نام برد. او پافشارى كرد كه تنها راه ايجاد صلح پايدار در عراق ثبات قدم و استمرار است. او گفت: اين دشمن كوچك ترين عقب نشينى جهان متمدن را دعوتى به خشونت بيشتر در عراق مى داند. بدون پيروزى در عراق صلحى وجود نخواهد داشت. ما بر اعصابمان مسلط مى مانيم و اين پيروزى را نصيب خود مى كنيم. بوش هشدارهاى قبلى اش به ايران و سوريه را نيز تكرار كرد. جورج بوش گفت: كشورهاى حامى (تروريسم) مانند سوريه و ايران داراى سابقه اى طولانى در همكارى با تروريست ها هستند و قربانيان ترور نبايد در مقابل آنها صبر و حوصله نشان دهند چرا كه مستحق آن نيستند. آمريكا ميان كسانى كه دست به اعمال تروريستى مى زنند و كسانى كه از آنها حمايت كرده و به آنها پناه مى دهند هيچ فرقى قائل نمى شود چرا كه به يك اندازه شريك جرم هستند.تحليلگران مى گويند اين سخنرانى تلاشى از سوى بوش براى جلب مجدد حمايت عمومى از نحوه رسيدگى دولتش به مناقشه جارى در عراق بود. براساس نظرسنجى تازه سى ان ان/ يواس اى تودى/ گالوپ، ۵۹ درصد از كسانى كه در اين نظرسنجى شركت كردند اكنون جنگ به رهبرى آمريكا در عراق را اشتباه مى دانند و ۶۳ درصد پاسخ دهندگان نيز خواهان خروج نسبى يا كامل نيروهاى آمريكايى از عراق هستند. همزمان نظرسنجى نيوزويك كه شنبه منتشر شد حاكى است كه ميزان رضايت از عملكرد بوش اكنون به ۴۰ درصد كاهش يافته كه ناشى از نحوه رسيدگى او به عواقب توفان كاترينا و مشكلات جارى عراق است. ديك چنى معاون رئيس جمهور آمريكا نيز در حمايت از حضور نظامى اين كشور در عراق از مبارزه اى طولانى عليه تروريسم جهانى سخن گفت. معاون رئيس جمهورى آمريكا در ادامه تلاش مقامات ارشد اين كشور براى جلب حمايت مردم از جنگ عراق گفته است كه تروريست هاى تنها در صورتى مى توانند در مبارزه با جامعه بين المللى به پيروزى دست يابند كه ايالات متحده از خود ضعف نشان دهد و عراق و خاورميانه را به حال خود رها كند. چنى در سخنانى در گردهمايى انجمن نظاميان آمريكا گفت كه مانند ساير تعهدات بزرگ در طول تاريخ، شكست تروريسم مستلزم مبارزه اى صبورانه در برابر كسانى است كه تنها اميد آنان براى دستيابى به قدرت گسترش خشونت است. چنى نسبت به شكست نهايى تروريسم ابراز اميدوارى كرد و در مورد وضعيت خاورميانه گفت: در حالى كه مردم منطقه اميد، پيشرفت و تسلط بر سرنوشت خود را تجربه مى كنند، ما شاهد خواهيم بود كه نيروى آزادى جهان را تغيير خواهد داد و تهديد هولناك تروريسم را از ميان خواهد برد. او از تعيين زمانى مشخص براى خروج نيروهاى آمريكايى از عراق خوددارى ورزيد، هر چند گفته مى شود برخى از منابع نظامى آمريكايى اميدوارند تا بهار يا تابستان آينده برنامه خارج كردن بخش قابل توجهى از اين نيروها از عراق را آغاز كنند. ظاهراً اين توقع كه بتوان به خروج تدريجى نظاميان آمريكايى از عراق دست زد حاكى از اميد به استقرار امنيت و آرامش نسبى در آن كشور پس از برگزارى انتخابات و انتقال قدرت به دولت منتخب مردم است.چنى گفت كه يكى از مشكلات موجود در راه نابودى تروريسم در عراق كمبود نيروى انسانى آموزش ديده عراقى براى بر عهده گرفتن وظيفه حفظ امنيت اين كشور است. با اين همه، او گفت كه در مقايسه با دو سال اخير، محافظت از بخش هاى بزرگى از خاك عراق بر عهده نيروهاى داخلى قرار گرفته و انتظار مى رود به زودى نهادهاى عراقى توان حفظ امنيت كشور خود را بيابند.اظهارات بوش و چنى در حالى انتشار مى يابد كه رسانه هاى آمريكايى از ناخرسندى مردم اين كشور از تلفات نظاميان در عراق و تمايل به بازگرداندن آنان خبر داده اند. اخير نيز گروهى از نمايندگان سناى آمريكا از حزب دموكرات - حزب مخالف دولت - در نامه اى به جورج بوش رئيس جمهورى، هشدار داده اند كه ادامه روند كنونى در عراق ممكن است به بروز جنگ داخلى تمام عيار در آن كشور منجر شود. به گفته تلويزيون بى بى سى، سخنرانى رئيس جمهور آمريكا اگر چه تند و قاطع بود اما دربرگيرنده هيچ نكته تازه اى در مورد سياست آمريكا نسبت به تروريسم نبود و تنها تاكيدى بود بر ادامه سياست هاى گذشته واشينگتن و به ويژه توجيه تداوم حضور نيروهاى آمريكايى در عراق.

 

 

 

فشارهاي آمريكا مشرف را وادار به رابطه با اسراييل كرد

 

چندي قبل «سيلوان شالوم» وزير امور خارجه اسراييل با «خورشيد قصوري»، وزير امور خارجه پاكستان در استانبول ديدار كرد و اين مساله پس از آن اتفاق افتاد كه تركيه نقش ميانجيگر اصلي را در برقراري ارتباط دوباره دو كشور بازي كرد.  "محمد رضوي" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در خصوص ارتباط ميان پاكستان و اسراييل تصريح كرد: «اين ارتباط قضيه جديدي نيست و از پيش روابط محرمانه‌اي بوده و اكنون رسمي شده است ضمن اينكه از دوران ضياءالحق مساله رابطه با اسراييل مطرح بوده است.»  وي همچنين با اشاره به سخنان وزير امور خارجه پاكستان بيان داشت: «سلسله ارتباطاتي ميان پاكستان و اسراييل شروع شده كه با عكس‌العمل‌هاي سختي مواجه شده و احزاب مخالف دولت و برخي مقامات ارتش سابق پاكستان در كنفرانسي اعلام كردند 9 سپتامبر عليه دولت اعتصاب خواهند كرد و علت تجمع مخالفين علاوه بر تقلب دولت در انتخابات انجمن‌هاي شهر و روستا وجود ارتباط با اسراييل هم هست.»  مدير راديو اردوي برون مرزي با بيان اينكه مساله ارتباط با اسراييل، مساله اعراب و اسراييل نيست بلكه مقدسات مسلمانان مطرح است، ادامه داد: «مردم پاكستان اجازه نمي‌دهند كشورشان، اسراييل را به رسميت بشناسد چنانكه در همين مقطع نيز دولت در قبال مخالفتها و عكس‌العمل‌ها در اقدامي منفعلانه بيانيه صادر كرد كه اسراييل را به رسميت نمي‌شناسد.»  رضوي با يادآوري اينكه حتي بنيانگذار پاكستان نيز اعلام كرده بود، در صورتيكه كه همه كشورهاي عرب هم اسراييل را به رسميت بشناسند ما آن را به رسيمت نخواهيم شناخت، در خصوص نقش و فشارهاي آمريكا در اين مساله گفت: «آمريكا مي‌خواهد به عنوان خاورميانه بزرگ عراق، فلسطين، افغانستان و پاكستان را به سمت رژيم صهيونيستي بكشاند.»  وي افزود: «با توجه به اينكه پاكستان داراي قدرت هسته‌اي است اگر با اسرايي
ماندلا: بلر دل مرا به درد مياورد نلسون ماندلا هفته گذشته در جلسه ای در لندن که توجه محافل سياسی بين المللی روی آن متمرکز بود گفت :"تونی بلر دل مرا به درد می آورد" . جلسه در سطح بالا در وست مينسترترتيب داده شده بود و ماندلا در اين جلسه جايزه همشهر انسانی صليب سرخ جهانی را دريافت کرد. همزمان جرج بوش ومقامات بالای کاخ سفيد و همسر و دخترش وارد آفريقای جنوبی شده بود و در فرودگاه وزير امور خارجه آفريقای جنوبی به استقبال آنها شتافت ، ملاقات با مبکی جانشين ماندلا برای روز بعد ترتيب داده شده بود. نلسون ماندلا نميخواست هنگام سفر بوش به آفريقادر کشور باشد. ماندلا ، که در سطح جهان از احترام عميقی برخوردار است و به يکی از سخنگويان برجسته دمکراسی ، صلح و حقوق بشر تبديل شده است، در سخنرانی خود در مقابل 700 نفر که مقامات بالای انگليس در ميان آنها حضور داشتند ، به شدت تونی بلر و بوش را به خاطر ناديده گرفتن صدای مردم در جهان در دفاع از صلح مورد انتقاد قرار داد. بعد از اينکه نماينده صليب سرخ جايزه اورا اهدا کرد،او گفت:" قرن 21 که بسياری اميد داشتند قرن پيروزی صلح باشد ، چندان نويد بخش آغاز نشد. " اواضافه کرد :" مشاهده اينکه رهبران جوان کشورهای پيشرفته به نحوی عمل ميکنند که برخی از شريفانه ترين اقدامات بشری را که مشروعيت تاريخی دارند زير سوال ميبرد، مرا به شدت رنج ميدهد و نگرانی فوق العاده مرا برای آينده بر می انگيزد." ماندلا بوش و بلر را به خاطر آنکه قوانين بين المللی را زير پا ميگذارند و خودسرانه عمل ميکنند محکوم کرد و با لحنی تلخ و سرزنش آميز اضافه کرد:" اين يک تعهد عمومی است که از يکديگر مراقبت کنيم، بويژه در شرايطی که برای رفتار معکوس مناسب است. " او گفت:" ما خود را ناگزير ديديم قويا عليه يکجانبه گرايی در سياست بين المللی سخن بگوئيم. ما بطور خصوصی و در معرض عام اختلاف عميق خود با نخست وزير تونی بلر و پرزيدنت بوش را اعلام کرديم . اختلافاتی که ما داريم ، بويژه در رابطه با جنگ عراق ، فقط اختلاف سياسی نيست . در جهانی که چنين نابرابری عظيمی وجود دارد برای همزيستی قاعده مند بايد به همکاری جهانی و رهيافت چندجانبه برای مشکلات و چالش ها اميد بست. کنوانسيون ژنو و پيامدهای آن بيش از هرقرار داد اهمبت توافق ببن المللی را به نمابش مبگذارد. " سخنان ماندلا با کف زدن های ممتد و پی گبر حضار که به احترام او ابستاده بودند مورد استقبال گرفت. دولت انگلبس به سخنان ماندلا ، که به خاطر احترامش در افکار عمومی غرب برای دولتهای بوش و بلر ضربه سختی محسوب مبشود در واکنش به سخنان ماندلا اعلام کرد:" ما بالاتربن مراتب احترام را برای آقای ماندلا قائل هستبم ولی در ابن مورد باهم اختلاف نظر داريم. ماندلا محبوب ترين فرد براى رهبرى جهان شناخته شد «نلسون ماندلا»، رئيس جمهورى سابق آفريقاى جنوبى در نظر سنجى صورت گرفته توسط بى. بى. سى به عنوان محبوب ترين چهره براى رهبرى دولتى جهانى انتخاب شد. در اين نظر سنجى كه با مشاركت ۱۵ هزار نفر صورت گرفت، شركت كنند گان از ميان ليستى متشكل از يكصد رهبر قد رتمند جهان، متفكران و ساير افراد سرشناس، يك تيم ۱۱ نفره را براى هدايت جهان برمى گزينند. پس از ماندلا، بيل كلينتون رئيس جهورى سابق آمريكا در رده دوم قرار گرفته است. نكته جالب در اين ميان عدم حضور حتى يك چهره زن در ميان ليست ۱۱ نفره است. محبوب ترين زن در فهرست انتخاب شده «آنگ سوچى»، رهبر اپوزيسيون برمه بود كه در رده ۱۳ قرار گرفته و به دنبال وى هيلارى كلينتون بود كه در رده ۱۶ قرار گرفته است. در ليست انتخاب شده، حضور رؤساى شركت هاى بزرگ نيز جالب توجه است. «بيل گيتس» رئيس «مايكرو سافت»، «استيوجابز» رئيس اپل و «ريچارد برانسون» رئيس ويرجين به همراه ميلياردر بورس باز جورج ساروس در ميان ۱۱ رهبر محبوب جهان قرار گرفته اند. حضور «آلن گرين اسپان»، رئيس كل بانك مركزى آمريكا درميان جمع رهبران منتخب نشان دهنده تأكيد و شايد نگرانى شركت كنندگان از اوضاع اقتصادى است. گرين اسپان كه با سياست هاى شديد اقتصادى خود موفق شده بود اقتصاد آمريكا را از ركود نجات دهد، در رده پنج قرار گرفته است. در عين حال، «دالايى لاما» در رده سوم ليست و اسقف دزموند توتو در رده هشتم قرار گرفته اند. پاپ بنديكت شانزدهم اما مكانى بهتر از رده بيست و هشتم نيافته است. در اين ميان اما حيرت آورترين موضوع، موفقيت عجيب نوام چامسكى زبان شناس و فعال سياسى آمريكايى است. او در ميان گزينه هاى انتخاب شده در رده چهارم قرار گرفته است. مايكل مور چهره جنجالى آمريكا در رده ۱۵ قرار دارد. اسامه بن لادن، تروريست معروف نيز در ميان اين افراد جايگاه ۷۰ را به خود اختصاص داده است در حاليكه جى.كى رولينگ خالق هرى پاتر در رده ۴۹ قرار گرفته است. هيچ يك از سياستمداران حاضر بر سر كار در ليست رهبران محبوب مردم قرار نداشتند. موفق ترين چهره در ميان اين افراد، تونى بلر نخست وزير بريتانيا بود كه با بدشانسى در رده ۱۲ قرار گرفت و از حضور در تيم رهبرى جهان بازماند. حضور جورج بوش، رئيس جمهورى ايالات متحده در رده ۴۳ و پس از دو دشمن ديرينه وى يعنى فيدل كاسترو (رده ۳۶) و هوگو چاوز( رده ۳۳) از ديگر نكات جالب توجه محسوب مى شود. كوفى عنان، دبير كل سازمان ملل با حضور در رده يازدهم توانست جايگاهى براى خود در تيم راهبرى جهان پيدا كند. شرق و غرب آلمان پس از ۱۵ سال اتحاد وزير خارجه سابق و كسى كه وى را معمار اصلى اتحاد مجدد دو آلمان مى دانند يعنى «هانس ديتريش گنشر» به تازگى در گفت وگويى با شبكه دويچه وله در مورد وضعيت آلمان ۱۵ سال پس از اتحاد دوباره و همين طور در مورد مشكلات اين كشور سخن گفته است. • • • • از قرار معلوم فلج كردن آلمان، تبديل به يك رقابت ملى شده است. اما پرسش اين است كه آيا اتحاد مجدد دو آلمان نكته مثبتى هم داشته است؟ البته، نفس اتحاد دو آلمان امر مطلوبى است و اينكه امروز آلمان يكى از مهم ترين و فعال ترين اعضاى اتحاديه اروپا به شمار مى رود خود واقعيتى است كه در شمال و جنوب و غرب و شرق اين كشور قابل مشاهده است و به همين خاطر من اصلاً دليلى براى چنين برداشت منفى نمى بينم. آلمان با مشكلات بزرگى روبه رو است و ما بايد دست به اصلاحات بزنيم. اين مشكلات بيش از آنكه پيامد اتحاد دوباره باشد نتيجه سوءمديريت اجتماعى قبل از اتحاد است و دليل ديگر اين مشكلات تغيير و دگرگونى در گروه هاى سنى جمعيت آلمان است. ما هم به مانند همه كشورهاى ديگر بايد در آزمون جهانى سازى نمره قبولى بگيريم، اما اين راهى است كه شانس بيشترى در آن وجود دارد تا خطر. به نظر من نگاه ها بايد به جلو معطوف شود و مطمئن هستم كه كشور ما اين كار را خواهد كرد. اتفاقات زيادى در اين سال ها افتاده است و فكر مى كنم كه تفاوت هاى مردم در شرق و غرب هر لحظه كمتر خواهد شد. نسل جوان ما آينده كشور را در اروپا يك مبارزه مشترك تلقى مى كند. ما چندين دهه بر خلاف ميل خودمان جدا زندگى كرده ايم و طبيعتاً در سيستم هاى سياسى كاملاً متفاوتى هم به سر برده ايم. امروز ديگر آن ديوار وجود ندارد، اما آينده ما همان مبارزه مشترك و پيروزى در اين مبارزه است، مبارزه اى مشترك با هدفى مشترك. البته هميشه عده اى از مردم خيلى چيزها را منفى مى بينند. وقتى بعضى ها را مى بينم اين احساس به من دست مى دهد كه آنها در جست وجوى چيزهاى منفى و يأس آور هستند و طبيعتاً مردمى هم هستند كه برخلاف اكثريت بالاى مردم آلمان در شرق و غرب كشور، چندان رغبتى به اتحاد نداشته و ندارند. • ديوار برلين فرو ريخته است اما ديوارهاى ذهنى همچنان پابرجا هستند. چرا مردم شرق و غرب آلمان هميشه نسبت به يكديگر دست به پيش داورى مى زنند؟ من اصلاً با اين برداشت موافق نيستم. اين را تجربه كرده ام كه بسيارى از مردم شرق آلمان در غرب آلمان به كار و زندگى و سنت هاى خود مشغول هستند و همواره خود را آلمانى مى دانند. اين طبيعى است كه ما كشورى داريم با سرزمين هاى مختلف كه هر كدام از آنها ويژگى هاى خود را دارند. اما اين اصطلاح ديوارهاى ذهنى به نظر من يك نوع بازى با كلمات است كه البته مى توان در مورد آن بحث كرد اما اين مسئله هيچ ارتباطى به واقعيت هاى روز كشور ما ندارد. • يك سال پيش شما اين مسئله را يادآورى كرديد كه يكى كردن شرايط زندگى در شرق و غرب آلمان از جمله حقوق اساسى ملت است. آيا ۱۵ سال پيش تصور مى كرديد كه يكى كردن شرايط زندگى و به عبارتى اجراى عدالت، اين مدت به طول بينجامد؟ من در زمان تبليغات انتخابات در اين مورد صحبت كردم و به هيچ وجه از آن چيزى كه به اين صراحت گفته ام صرف نظر نمى كنم. من گفتم كه راهى دراز و سخت در پيش خواهيم داشت. راهى كه توقف هم در آن هست، چه بسا نوعى عقبگرد هم داشته باشيم. اما به هر صورت اين راه را خواهيم رفت. هيچ تغييرى هم در اين تخمين و برآورد صورت نگرفته است. نمى توان مشكلاتى را كه طى چهل سال اقتصاد سوسياليستى در آلمان شرقى ايجاد شده، يك شبه حل كرد. اگر كسى غير از اين تصورى داشته باشد يا از موقعيت شرق آلمان بى اطلاع است و يا سهل انگارانه حرفى زده است و من از آنجايى كه با موقعيت شرق آشنايى دارم، هرگز چنين كارى نمى كنم. اما اگر همين حالا نگاهى به مناطق شرقى بيندازيد، مى بينيد كه مردم در آنجا از مدرن ترين زيرساخت هاى آلمان برخوردار هستند. البته هنوز تعداد زيادى كارگاه هاى كوچك و متوسط در آنجا وجود دارد. به نظر من با ديدى كاملاً واقع بينانه مى توان چشم انداز مثبتى را مشاهده كرد. • وقتى نگاهى به گذشته و به مشكلات پانزده سال اخير بيندازيم آيا فكر مى كنيد كه اتحاد مجدد دو آلمان آن هم با آن شتاب و سرعت درست بود؟ راه ديگرى وجود نداشت. اين جبر تاريخ بود، پنجره اى گشوده شد و ما هم از آن استفاده كرديم و توانستيم كاملاً مسالمت آميز اتحاد دو آلمان را عملى كنيم. اين كار از هر نظر درست بود. البته در آن زمان عقيده ديگرى داشتم... • چندى پيش براى ايجاد انگيزه در مردم براى شركت در انتخابات، شعارى در سراسر آلمان به چشم مى خورد به اين مضمون «تو آلمانى هستى». براى رهايى از وضعيت بد فعلى چه كار بايد كرد؟ بيش از هر چيز احتياج به دولتى داريم كه ايجاد اميدوارى كند و با شفافيت درباره مشكلات با مردم حرف بزند. تنها شكايت كردن و يا مورد شكايت قرارگرفتن در مورد مشكلات كافى نيست بلكه بايد امكانات حل اين مشكلات را ارائه داد و با اطمينان به سوى حل مسائل رفت. در حال حاضر بايد اين مسئله به عنوان يك وظيفه مطرح شود كه البته در آينده خواهيم ديد كه آيا انتظارات برآورده شده است يا نه. • آيا بهانه جويى يك ويژگى آلمانى است؟ احتمالاً بايد همين طور باشد. • حدود دو هفته پيش بود كه گفتيد «ائتلاف بزرگ به معناى يك ايستايى و سكون بزرگ است» و چه بسا به زودى بار ديگر شاهد چنين ائتلاف بزرگى باشيم، آينده را چطور مى بينيد؟ هنوز هم بر اين عقيده ام كه يك ائتلاف بزرگ به معنى انسداد دوطرفه و در كل تصميمى اشتباه است و امروز هم كسانى كه از اصلاحات فدرال حرف مى زنند ظاهراً خبر ندارند كه آن ائتلاف بزرگى كه بين سال هاى ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ تشكيل شد، چه مشكلاتى به بار آورد... امروز هم وقتى صحبت از اصلاحات فدرال مى شود معنى اش بازگشت به اشتباهات گذشته است. • روز سوم اكتبر اتحاديه اروپايى در مورد پيوستن كرواسى به اين اتحاديه تصميم مى گيرد. شما در دوران وزارت امور خارجه با اعلام به رسميت شناختن كرواسى به عنوان دولتى مستقل، راه ورود اين كشور به اروپا را گشوديد. نظرتان راجع به پيشرفت هاى كرواسى و تصميمى كه اتحاديه اروپايى اتخاذ خواهد كرد، چيست؟ امروز مثل همان زمان اعتقاد دارم كه مشكلات يوگسلاوى سابق تنها در يك چشم انداز اروپايى قابل حل است و به همين خاطر اميدوارم كه اين مذاكرات به پيوستن كرواسى به اتحاديه منجر شود. همه شاهد هستيم كه پذيرفتن اسلوونى به اتحاديه اروپايى نه تنها براى مردم اين كشور بلكه براى ديگر كشورهاى عضو هم مفيد بوده است. پذيرفتن كرواسى مى تواند راهى باشد براى رسيدن اين كشور به دموكراسى. در اين كشور دولت و رئيس جمهور در فرآيندى كاملاً دموكراتيك انتخاب شده اند و به عقيده من كرواسى از شرايط عضويت در اتحاديه اروپايى برخوردار است. منبع: دويچه وله.

در عراق چه ميگذرد؟

 

              آن گونه كه امروز از سوى محافل قضايى اعلام شد، ديكتاتور پيشين عراق، صدام حسين طى دو هفته ديگر در برابر دادگاه قرار خواهد گرفت. اين دادگاه ويژه را پنج قاضى اداره خواهند كرد كه نامشان هنوز روشن نيست. صدام روز نوزدهم اكتبر مقابل يك محكمه ويژه بايست پاسخگوى سوالات باشد.  اتهاماتى كه متوجه اوست، خلق كشى، جنايت در حق بشريت، جنايات جنگى و نقض حقوق مردم عراق است. در نخستين رسيدگى ها به طورنمونه، به قتل عام در يك دهكده شيعه نشين در سال ۱۹۸۲ پرداخته خواهد شد. محاكمه صدام ميتواند خطر اعدام براى وى در بر داشته باشد. او بايست به همراه معاون خويش، طه ياسين رمضان، برادر ناتنى و رييس پيشين سازمان امنيت عراق، هاها برزن ابراهيم الحسن و پنج تن ديگر از مقامات عاليرتبه حكومت ساقط شده اش، پاسخگوى فجايع و جنايات انجام گرفته در عراق باشد.  در اين ميان، چهارمين عمليات تهاجمى ارتش آمريكا در نواحى مرزى عراق با سوريه ظرف پنج ماه گذشته آغاز شد. نبردهاى ديروز در روستاى سعده كه ۲۰۰۰ نفر سكنه دارد، دستكم هشت نفر از نيروهاى مقاومت كشته شدند. ضمنا طبق اعلام سخنگوى وزارت كشور عراق، برادر وزير كشور در بغداد و نيز پسر يكى از كاركنان بلند پايه عراق در شمال اين شهر ربوده شده اند.  همچنين امروز در سه قسمت بغداد، جنازه هاى چهار عراقى يافته شد كه دستهايشان به پشت بسته شده بود. يك تاجر عراقى نيز در حال رفتن به سر كار مورد شليك گلوله قرار گرفت. به نقل از پليس عراق، خشونت ها از جانب شورشيان سنـى دامن زده ميشود كه به اكثريت شيعه اعلان جنگ داده اند و قصد مانع تراشى در رفراندوم قانون اساسى كشور را دارند كه قرار است پانزدهم اكتبر انجام شود. تنها ظرف يكهفته گذشته ۲۰۱ عراقى در خشونت ها و انفجارها كشته شده اند.  در عمليات موسوم به مشت آهنين كه در نواحى مرزى سوريه انجام ميگيرد، تفنگداران دريايى با پيشتيبانى جنگنده هاى نيروى هوايى و هلى كوپتربه سعده حمله كردند كه در دوازده كيلومترى مرز سوريه واقع شده و كانون شورشيان و مدخل رفت وآمد آنها از سوريه به عراق به حساب ميايد. ارتش آمريكا از ماه مه تا كنون سه مرتبه در اين ناحيه دست به عملياتى جهت تار و مار كردن اين افراد زده است. ديروز نيز هنگام حركت كاروان نظامى آمريكا  در بغداد و بيجى، دو سرباز آمريكايى به قتل رسيدند. در عين حال در حكومت عراق، ميان كردها و شيعيان ، اختلاف هايى بروز كرده اند. رييس جمهور كرد عراق جلال طالبانى، ديروز شنبه ابراهيم جعفرى نخست وزير شيعه را متهم كرد به اين كه مذاكرات مربوط به ائتلاف را قطع كرده و قصد تسلط بر دولت را دارد. كرد ها تهديد كرده اند كه در صورت برآورده نشدن خواسته هايشان از دولت كنار خواهند كشيد.  از سوى ديگر آمارى كه امروز يكشنبه در نشريه عراقي الصباح منتشر شد، گوياى آنست كه ۹۵ درصد مردم عراق با تقسيم پست هاى كشور بر اساس مذهب يا قوم مخالفند. بايد گفت مبناى تقسيم مناصب مهم در عراق پس از سقوط صدام بر اساس اين تقسيم بندى بوده است. كردها، سنى ها، شيعيان، تركمن ها يا مسيحيان.  در ماه سپتامبر انستيتوت تحقيقاتى اويفارت دست به يك نظر سنجى در اين مورد زد كه ۹۲۴ نفر در آن شركت كردند. حدود هفتاد درصد پرسش شوندگان اتهام فساد به نخست وزير موقت عراق، اياد علاوى را تنها يك تسويه حساب سياسـى دانسته اند و در مقابل  انتقاد هاى زيادى به وزير دفاع سابق، حازم شعلان شده كه بعقيده عراقيها، صدها هزار دلار كلاهبردارى و حساب سازى كرده و اينك نيز در اردن به سر ميبرد.  شانس اياد علاوى كه قصد دارد در ماه دسامبر وارد مبارزات انتخابات پارلمانى شود،  زياد است. اين انتخابات در جهت آشتى ملى طرح ريزى شده است. كماكان ۵۸ درصد عراقيها گفته اند اميدوارند پس از انتخابات دسامبر او را در مقام رييس دولت ببينند.  

 

برادر وزير داخله عراق ربوده شد

درحالى كه تهاجم گسترده  نيروهاى آمريكايى و عراقى به مناطق غرب عراق به منظور دستگيرى زرقاوى و عناصر گروه هاى تروريستى ادامه دارد، وزير كشور عراق به اردن سفر كرد تا با مقامات اين كشور يك توافقنامه امنيتى امضا كند. در همين حال از عراق گزارش هاى مختلفى مى رسد كه اختلاف بين طالبانى و جعفرى ادامه داشته و مردم عراق نگران آن هستند كه كشورشان دچار جنگ هاى فرقه اى شود.   نيروهاى آمريكايى مستقر در عراق ديروز به تهاجم خود عليه شورشيان ادامه دادند و طى يك سرى نبردهاى مسلحانه هشت شورشى را كشتند. خبرنگار بى بى سى در عين حال مى گويد هدف نيروهاى آمريكايى روستاى سعده بود اما قبل از آن اهالى از منطقه گريخته بودند. يك  هزار نيروى آمريكايى با حمايت هلى كوپترهاى نظامى عمليات گسترده اى را در غرب عراق و مناطق نزديك به مرز سوريه آغاز كرده اند. در يك خبر ديگر شبكه الجزيره گفت صداى پنج انفجار قوى در بغداد شنيده شد كه در نزديكى وزارت كشور رخ داد. اين حادثه يك روز پس از آن اتفاق مى افتد كه گفته شد افراد مسلح ناشناس برادر وزير كشور عراق را ربودند. به گفته منابع وزارت كشور عراق چهار مرد مسلح راه را بر خودرو آقاى صولاغ بسته و او را وادار كردند سوار خودروى آنها شود. بيان جبر صولاغ وزير كشور عراق كه خود در اردن به سر مى برد گفت هدف آدم  ربايان شخص او بوده نه برادرش. وى به خبرگزارى دولتى پترا گفت: ربايندگان سعى داشتند تا از اين طريق به وى فشار وارد كنند و هدف آنان ضربه زدن به روابط برادرانه ميان عراق و كشورهاى عربى است. وى در عين حال گفت اخيراً اسنادى كه دولت در جريان عمليات نظامى در شهر تلعفر به دست آورده نشان مى دهد گروه القاعده سعى دارد تجربه خود را به كشورهاى همسايه عراق منتقل كند. صولاغ يادآور شد اوضاع امنيتى عراق رو به بهبودى است اما ناظران معتقدند با نزديك شدن به همه پرسى آينده شورش ها و آشوب ها در اين كشور تشديد خواهد شد. صولاغ با انتقاد از اظهارات وزير خارجه عربستان سعودى مبنى بر دخالت ايران در عراق گفت اين بيانات به عراق ضربه مى زند. وى از كشورهاى عرب خواست «اعراب جنوب عراق» را به سمتى سوق ندهند كه منطقه با پيامدهاى نامعلومى روبه رو شود. به گزارش خبرگزارى رويترز در پى سفر وزير كشور عراق به اردن اين دو كشور توافق كردند همكارى هاى امنيتى خود را براى مبارزه با تشديد ناامنى ها در عراق افزايش دهند. به موجب اين توافقنامه همكارى هاى دو كشور در زمينه مبارزه با تروريسم، تشديد كنترل مرزى و جلوگيرى از نفوذ شبه نظاميان به داخل عراق افزايش خواهد يافت.  در پاسخ به اتهامات جلال طالبانى مبنى بر اينكه ابراهيم جعفرى نخست وزير عراق به صورت يك جانبه تصميم مى گيرد و توافق با كردها را نقض كرده است، جعفرى ديروز گفت در زمان مناسب به اين اتهامات پاسخ خواهد گفت. به گزارش رويترز جعفرى افزود: اكنون زمان واكنش شخصى به اين اتهامات نيست. وقت من براى خدمت به كشورم محدود است و وظيفه دارم دولت را رهبرى كنم. وى اتهامات طالبانى را رد كرد و آنها را بى اساس دانست. اين اختلاف ها در حالى استمرار مى يابد كه كمتر از دو هفته تا برگزارى همه پرسى درباره قانون اساسى عراق باقى مانده است. ديروز رئيس كميته عالى انتخابات عراق گفت كه ۱۷۳ حزب و گروه سياسى براى حضور در انتخابات آينده ثبت نام كرده اند و مهلت ثبت نام تمديد شده است تا همه كسانى كه تمايل دارند ثبت نام كنند. با اين وجود اهل تسنن همچنان بر مخالفت هاى خود ادامه مى دهند. گرچه در گزارش ديروز روزنامه شرق گفته شد پيشنهادهاى جديدى مطرح شده است و حتى كردها با استفاده از زبان عربى در مناطق كردنشين موافقت كرده اند اما هنوز اهل سنت قانون اساسى را نامطلوب دانسته و مى خواهد به آن راى منفى دهد. يك خبر ديگر از عراق حاكى است كه اهل سنت مى خواهد براى مراقبت از خود كميته هاى مردمى تشكيل دهند. به گزارش روزنامه اماراتى البيان، عبدالغفور السامرايى رئيس اداره اوقاف سنى ها خواستار تشكيل كميته هاى مردمى در داخل مناطق بغداد و به منظور جلوگيرى از كشتارهايى شد كه توسط افرادى به گفته او با «لباس تشكيلات وزارت كشور» صورت مى گيرد. اين اقدام به معناى مسلح كردن توده هاى مردم براى رويارويى هاى آينده است.

سه کشور مسايل مهاجرين افغان را مورد بحث قرارميدهد

 

نمايندگان دولت هاى افغانستان ، ايران  و  پاکستان  با نمايندگان  کشور ها و  سازمان هاى بين المللى کمک دهنده  به  تاريخ ١٥ ميزان  سال روان  ، طى  نشستى در ژنيوا روى مسايل مربوط به مهاجرين افغان مذاکرات  ستراتيژيک خواهند داشت . اين مطلب را  محمد نادر فرهاد معاون مطبوعاتى دفترکميشنرى عالى ملل متحد  در کابل ، بتاريخ ١٣ ميزان به آژانس خبرى پژواک اظهار داشت .  در اعلاميه مطبوعاتى  ١٣ ميزان کميشنرى عالى ملل متحد در امور پناهندگان ، اين  اجلاس   فرصتى  براى افغانستان ، ايران ، پاکستان  ، کشور هاى   کمک دهنده    ، کميشنرى  عالى ملل متحد در امور پناهنده گان ( UNHCR ) وساير  سازمان ها خوانده شده  تا در مورد پاليسى آينده براى  افغان هاى مهاجر و بى جاشده داخلى  صحبت نمايند .  در اعلاميه  مذکور  آمده است که  رياست اين جلسه   ريچاد گرين  ( Rishard Greene )  معيين وزارت امور داخله ايالات متحده امريکا در امور نفوس و مهاجرين و انتونيوگوتوريس ( Antonio Guterres )  کميشنر عالى کميشنرى   عالى ملل متحد در امور پناهندگان به عهده خواهد داشت .     نهُ ماه قبل نيز همچو  جلسه اى در بروکسل  پايتخت کشور بلجيم  داير گرديده بود .  از اثر جنگ هاى دو نيم دهه گذشته در حدود هشت ميليون  افغان  مجبور گرديدند تا به کشورهاى خارجى، بخصوص پاکستان و ايران  مهاجر شوند و طى بيشتر از سه سال اخير بيشتر از چهار ميليون افغان به کشور خود برگشته اند. فرهاد  گفت که تا کنون  موانعى چون  مشکلات اجتماعى ، نبود سرپناه ، فرصت هاى محدود کاريابى و غيره سبب شده است که  تعدادى از مهاجرين نمى خواهند  به  کشور شان  برگردند   .

از منابع مختلف خبری


October 9th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها